De eerste twee dagen op Interne Geneeskunde - Reisverslag uit l'Alfàs del Pi, Spanje van Esmée Zelfde - WaarBenJij.nu De eerste twee dagen op Interne Geneeskunde - Reisverslag uit l'Alfàs del Pi, Spanje van Esmée Zelfde - WaarBenJij.nu

De eerste twee dagen op Interne Geneeskunde

Blijf op de hoogte en volg Esmée

04 September 2012 | Spanje, l'Alfàs del Pi

Ik vond het wel weer tijd om jullie bij te praten via mijn blog, dus bij deze weer een nieuw verhaal!

03-09-12
Gister ochtend de eerste werkweek begonnen op de afdeling Interne Geneeskunde! Ik kon (gelukkig) meelopen met een Nederlandse verpleegkundige die hier na haar opleiding is gaan werken (ze werkt er nu een jaar). Ze kon me alles goed uitleggen in het nederlands wat toch wel erg fijn is, dan kan ik straks met een goede uitleg zelfstandig aan de slag en dat is ook wel een prettig idee! Ze liet me vooral heel veel zien, ze heeft me veel uitgelegd en ondertussen sprak ze met haar collega's Spaans, heel grappig en knap om te zien. Ik heb infusen gecontroleerd, wonden verzorgd en medicijnen gedaan onder toezicht, verder heb ik geassisteerd bij bepaalde verpleegtechnische handelingen.

Het varrieerd heel erg qua nationaliteiten. Zo is er uiteraard Spaans natuurlijk en Zweeds, Noors, Frans, Duits, Nederlands, Russisch en Belgisch en Zwitsers. Gelukkig is er voor de patienten een tolk in huis zodat zij hun behandelplan natuurlijk goed weten.

Rond een uur of 1 half 2 begint het computer en papierwerk op de afdeling, uiteraard in het Spaans en daar begrijp ik nog niet zo veel van, vooral niet als het geschreven staat. Dus vanaf die tijd heb ik niet zo veel te doen, reageer ik op de bellen die afgaan en zit ik.. Zit ik.. En zit ik.. En kak ik plat gezegd gewoon in! Maar ik kan mijn zere voeten wel rust geven op dat moment, want wat doen die zeer.. Te kleine schoenen? Nee, ik geloof het niet.. Nieuw zijn ze en totaal niet uitgelopen. Ik ben gewoon geneigt om die hele mooie crocs te gaan kopen, misschien heb ik dan geen zere voeten en je word hier met crocs plat gegooid dus ik zal er vast niet voor gek mee lopen!

Rond 3 uur mocht ik naar huis, moe maar voldaan en met lichte hoofdpijn stapte ik de bus in. Een hele dag Spaans om je heen is vermoeiend..

Eenmaal thuis moesten we nog boodschappen doen, helaas, hier had ik niet zo'n zin in. Gertrude is boodschappen gaan doen en daarna heb ik samen met Janine gekookt, spaghetti a la Janine y Esmée hihi! In de avond niet zo veel meer gedaan, ik was moe, ging optijd naar bed en heb heerlijk geslapen.

04-09-12
Begonnen met een klein ontbijtje zoals ik had beloofd. En niet flauwgevallen, dus het werkt haha! Het was wat frisjes vanmorgen, 21 graden om kwart over 7, brr!! Ik ben al aardig aan het wennen op de afdeling Interne Geneeskunde! Ik werd vandaag al veel zelfstandiger dan gister dus dat vond ik erg prettig. Ik liep weer samen mee met de Nederlandse verpleegkundige en zij zei hier heb je Anti-Trombosis en een spuitje voor het checken van het infuus! En daar ging, als echte verpleegkundige in de dop op naar de patiënt. Het ging goed, zonder toezicht van mijn Nederlandse collega, ik was zelfstandig aan het werk, dat is in Nederland totaal anders! In Nederland werken ze nogal met protocollen, hier in Spanje is dat totaal anders, ze zijn er wel maar volgens mij word er op een totaal andere manier mee omgegaan.

Ik mocht ook al een infuus gaan prikken, daar zijn ze hier ook niet zo moeilijk in, ze leggen het je uit en helpen je en dan mag je het gewoon zelfstandig doen, in Nederland zal je eerst de theorie moeten hebben voordat je er echt iets mee mag en kan gaan doen! Ik ben dus blij dat hier in Spanje deze regel niet is. Gewoon doen!! Maar dit infuus heb ik niet geprikt, meneer had moeilijke aders en uit eindelijk is het mijn Nederlandse collega na 2 keer prikken en goed zoeken naar een juiste ader ook niet gelukt.

Ook ben ik vandaag mee gegaan met het artsenrondje voor de Hollandse patiënten, de dokter ging mee, de Nederlandse verpleegkundige ging mee, de tolk en ik gingen ook mee naar deze patienten. De Nederlandse collega vertelde mij dat ik goed moest luisteren naar de dokter hoe de tolk dit in het Nederlands zou vertalen. En ja hoor, ik kon wat woordjes verstaan, de hele zin kon ik niet vertalen maar ik wist het onderwerp van sommige zinnen wel en vond het erg leuk dat ik dit begreep! Gelukkig begint volgende week maandag de Spaanse les, ik zou het ook wel leuk vinden als ik kon antwoorden op de Spanjaarden.

En net zoals gister had ik vanaf half 2 niet veel meer te doen. Ik reageerde op de bellen die afgingen en mocht zelfstandig een infuus afkoppelen, eigenlijk stelt dit weinig voor maar het gevoel dat je het alleen mag en kan doen is gewoon erg leuk!

Na het werk naar huis gegaan (inmiddels lekker 35 graden) in een bomvolle bus (met airco en leuke muziek) gelukkig stapte ik bij de aller eerste halte in en had ik een lekker zit plekje. Om half 5 kwam de huisbaas voor onze mooie doorgezakte bank, de tv en de klemmende douche deur. De bank word helaas gemaakt, hij is zo lelijk dat we eigenlijk hoopte dat we een nieuwe zouden krijgen, maar Spanjaarden proberen eerst alles te maken voordat ze iets nieuws kopen, dus misschien moeten we nog maar een keer door de bank zakken haha! En nog een keer en nog een keer net zo lang tot dat we een nieuwe krijgen!

Ook nog even boodschappen gedaan bij de masymas (wat meer en meer betekent) gelijk ook voor de komende twee dagen dan hoeven we niet elke dag naar de supermarkt, dat is toch wel zo vreselijk na een dag werken... Boodschappen doen, het is trouwens sowieso niet leuk haha!

Vanavond lekker wraps gegeten met zalm, ui, paprika, sla en kruidenboter, heerlijk was dat. Wat zijn we weer gezond! Heb aan het eind van de dag wel trek, ze hebben hier in het ziekenhuis geen pauze, als je trek hebt ga je eten alleen voelt het nu nog vreemd om te zeggen 'adios voy a comer' (doei ik ga eten!) dus heb ik best wel erge trek, eigenlijk gewoon honger..

Net nog geskypt met papa en mama, ook erg fijn!

Het is weer een lang verhaal geworden maar dan weet je in ieder geval wel een hoop van mijn dag in Spanje!

Bedankt voor de leuke reacties, ik zal proberen er op te reageren maar het is soms wel lastig! In ieder geval hartstikke bedankt!!

Heel veel liefs, uit het zonnige Spanje!
Xxxx Esmée

  • 04 September 2012 - 21:16

    Paps En Mams:

    Hola!

    Wat een leuk verhaal weer! Je burgert al aardig in. Ook al hadden we al e.e.a. Van je gehoord dan is het toch weer leuk om te lezen.
    Waar blijft die foto in je uniform?
    Enne... Gezond bezig zeg!!
    Dikke kus en slaap lekker

  • 04 September 2012 - 22:25

    Jannie En Gerrit:

    Leuk om te lezen hoe het daar allemaal gaat. Het is overal weer anders, dat valt je dus wel op. Om alles in het Spaans te volgen zal best intensief en moeilijk zijn. Heel veel succes!!

    Groetjes Jannie en Gerrit

  • 04 September 2012 - 22:44

    Zoes:

    Ola!

    Ik was bij Samantha toen je belde. Ze is jarig vandaag. Ik lig nu lekker in bed en heb je blog gelezen. Leuk zeg dat je al zoveel taken zelfstandig mag doen! Ik ook bij Villa Pardoes. Heb vandaag activiteiten bedacht voor Dierendag, haha.
    Enne, gewoon crocs kopen joh. Zere voeten hebben is echt verschrikkelijk. Heb ik ook al zovaak gehad. Je wordt er gewoon chagerijnig van en dat maakt je dag niet leuker. Dat is bij mij zo tenminste.
    Als ik bij jullie slaap in oktober zal ik ook wel een paar keer op de bank springen. Of gewoon veel feestjes geven bij jullie thuis ;)
    Morgen avond ben ik wel thuis voor als je wilt bellen.
    Slaap lekker en werkse morgen!

    Un beso para siempre! X

  • 05 September 2012 - 19:30

    Annelies Kooij:

    Hoi Esmee
    Wat schrijf je gezellig over je avonturen in Spanje. Fijn dat je het zo leuk hebt.
    Geniet er maar van want voor je het weet ben je weer in ons koude kikkerlandje.
    Veel succes en ik hoop nog vele stukjes van je te lezen.
    Gr van Annelies en Wim, Patrick, Martijn en Elianne


  • 05 September 2012 - 20:28

    Ingeborg:

    Hoi Esmee!

    Tjonge... Had ik maar zo'n stage gelopen toen ik nog studeerde! Wat lijkt het allemaal super zeg! En wat fijn dat je nu al verpleegtechnische handelingen (zelfstandig) mag uitvoeren! In Nederland is dit inderdaad wel allemaal wat anders.

    Crocs... Tja... Er zijn ook Crocs-slippers. Deze zien er nog best redelijk uit en lopen echt niet verkeerd hoor!

    Wel lekker dat je elke dag om 15.00 klaar bent. Dan heb je nog lekker wat aan je middag. Moet je ook nog verslagen oid schrijven?

    We houden je blog goed bij, dus ik kijk al uit naar je volgende verslag!

    Groetjes!!

  • 05 September 2012 - 21:43

    Marjolein:

    zere voeten zijn vreselijk.....maar Crocs zijn nog erger!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Maar ja, je hebt al een vriend, en als je nou die crocs verstopt als hij in Spanje is, no problemos! Maar moooi is anders!
    XXXX

  • 06 September 2012 - 13:29

    Anja Noordzij:

    Wa t een mooi verslag heb jij gemaakt zeg ,leuk om te lezen dat je het naar je zin heeft .En wat supper dat je al zoveel handelingen mag doen ,
    Groetjes en geniet ervan .

    Jan en Anja Noordzij

  • 04 Oktober 2012 - 14:09

    Chanel:

    hee lieve emsee!

    zit hier op school even je blogs te lezen, je schrijft ze super leuk!
    gaaf dat je al zoveel mag zeg, heb je het nog steeds naar je zin?

    kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, l'Alfàs del Pi

Esmée

Actief sinds 17 Juni 2012
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 30177

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2012 - 01 Februari 2013

Benidorm

Landen bezocht: