Snel voorbijgaande dagen - Reisverslag uit l'Alfàs del Pi, Spanje van Esmée Zelfde - WaarBenJij.nu Snel voorbijgaande dagen - Reisverslag uit l'Alfàs del Pi, Spanje van Esmée Zelfde - WaarBenJij.nu

Snel voorbijgaande dagen

Blijf op de hoogte en volg Esmée

06 September 2012 | Spanje, l'Alfàs del Pi

De dagen vliegen voorbij, nog 1 dag werken (7uur) en dan alweer weekend en zit ik hier alweer 2 weken! De tijd vliegt!!!

De afgelopen vier dagen mee gelopen met een Nederlandse verpleegkundige, heel makkelijk, kon ze mij even alle belangrijke regels en handelingen uitleggen in het Nederlands, dat is toch net iets makkelijker dan gebrekkig Engels met af en toe een Spaans woordje ertussen!

5-9-12
Gister al een hoop zelf gedaan waaronder anti trombosis geprikt, infusen gecontroleerd, een katheter verwijderd, met wat hulp een ECG gemaakt, infuuszakken met medicijnen klaargemaakt, ook de galzen flesjes met medicijnen klaargemaakt, infuuslijnen klaargemaakt voor gebruik en medicijnen onder begeleiding uitgezet. Ook heb ik geholpen bij bepaalde handelingen. Zo heb ik geholpen bij het maken van een ECG, geassisteerd bij het verzorgen van wonden, en geassisteerd bij het verwisselen van infusen. Het was een leerzame dag, heb veel gezien, veel gehoord, en heb veel geleerd! Ik zal voor deze dag nog wel iets vergeten zijn te vertellen maar dat komt dan nog wel!

Ik heb ook een prik gezien in de pols, een arteriële prik zal ik maar zeggen. Ik deze ader zit zuurstofrijkbloed, dit bloed is ook vele malen lichter dan het bloed uit de venen (de 'normale' aders), deze hebben we toen op de I.C. gecontroleerd in een speciaal apparaat, deze maakt aan het einde een berekening op een bonnetje en deze stoppen we in het dossier van de patiënt en dan kan de dokter deze bekijken en een oordeel over geven. Erg interessant

Ook nog naar de buren geweest in m'n eentje, het was maar even maar wel even gezellig!

6-9-12
Vandaag weer een dagdienst (deze heb ik eigenlijk alleen maar). Eerst meegeholpen met een ECG maken, ik begin het al aardig te snappen hoe die klemmetje op volgorde op het lichaam moeten worden gezet.

Vandaag ook weer meegelopen met de Nederlandse verpleegkundige. Ze vertelde mij gister 'morgen ga jij infuus prikken '. Ik had me er al op ingesteld dat ik dit dus vandaag ging doen, maar vond het ergens toch erg spannend en eng om het dan ook echt te gaan prikken! En ja hoor, vandaag was het zover! Ze vertelde mij 'jij gaat op kamer 23 infuus prikken' waarop ik antwoorde 'woow, okee.. Ik weet niet of ik het durf hoor', 'ja hoor dat durf je wel, gewoon doen' zei ze.

Ik maakte het setje klaar voor het prikken van het infuus, een steriele doek (die gebruiken we in Nederland niet), twee infuusnaalden, normale gaasjes, gaasjes met alcohol, een stuwband en een flush (om het geprikte infuus te checken, of deze goed zit), ik geloof dat ik alles heb nu! Ik had er natuurlijk nooit theorie of iets over gehad dus ik prikte eigenlijk maar wat naar mijn gevoel. De eerste patiënt heb ik 2 keer geprikt, de eerste x klapte de ader dicht en de tweede x kwam er een hele blauwe soort van onderhuidse bult tevoorschijn en zat ie dus niet goed. Mijn collega heeft toen het infuus geprikt, zij prikte in eerste instantie ook niet meteen goed maar na zoeken met het infuusnaald in de arm is het gelukt, hij zat! De tweede patiënt mocht ik ook prikken, zij had een hele dikke huid, en haar aders agen hierdoor erg diep, ik kon haar aders haast niet vinden, en toen ik er uit eindelijk eentje had en ik mijn infuusnaald wilde pakken was ik de ader weer kwijt... Mijn collega heeft deze mevrouw geen infuus gegeven, omdat het prikken bij haar zo moeilijk ging! De derde patiënt mocht ik ook weer prikken, in 1 keer goed geprikt! Ik was trots, er zaten nog wel wat kleine schoonheidsfoutjes in (zoals het terug schieten van de naald in het plastic omhulsel), maar dit was geen probleem, dit komt vanzelf! Mijn Nederlandse collega zei dat ik het heel goed had gedaan omdat het een moeilijke ader was die ik had uitgekozen, een kronkel ader namelijk! Ik was toen helemaal trots, haha!

Het was erg rustig vandaag, dus er was veel tijd om de infusen te prikken en er uitleg over te krijgen. Erg fijn!

Vandaag mocht ik ook (onder begeleiding) zelf de test van het bloed in het apparaatje doen. Het bloed zelf had ik niet 'afgetapt'. Dan voel je je toch echt wel slim als je zoiets doet hoor haha!

Vanmiddag moesten Gertrude en ik nog bij het hoofd van de afdeling komen, hij had de identificatie kaartjes voor op ons pak gemaakt, hartstikke leuk! Foto volgt nog. Ook had hij nog een rooster voor ons, een heel mooi rooster, een hoop dagen ook vrij dus dat is leuk! Ook een paar dagen vrij in de week dat mijn ouders en mn zoes komen, leuk leuk. Ook vroeg hij nog of we nog bepaalde wensen hadden over het meekijken bij een onderzoek of iets dergelijks. Gertrude en ik vinden het allebei wel erg interessant om bij een hart operatie te kijken, dit word lastig zei hij maar een katherisatie zou moeten lukken. Ook het meekijken bij een orthopedische operatie met een Nederlandse dokter is mogelijk, zou ook wel erg makkelijk zijn aangezien hij ons dan uitleg kan geven. Er is zoveel mogelijk in dit ziekenhuis, en hij zei dat we die kansen moesten pakken omdat je dat in Nederland gewoon niet hebt. Dus gaan we zeker ook doen.

Lekker patatjes gegeten vanavond, uit de oven dus dat is opzich nog wel gezond ook! Verder nog geen idee wat we vanavond nog gaan doen, misschien nog wel even naar de buurtjes!

Ik hoop dat ik alles heb verteld van de afgelopen dagen en anders horen jullie het nog wel!

heel veel liefs,
Esmée



  • 06 September 2012 - 21:33

    Janny Coster:

    Jeetje Esmée, wat mag je veel zelfstandig doen zeg. Ik vind het zo wie zo dapper van je al dat geprik, brrrr... ik moet er niet aan denken! Maar leuk te lezen dat je het allemaal interessant vindt en niet eng om te doen. En natuurlijk leerzaam. Daar gaat het tenslotte om. Ook gezellig dat bij jullie in het appartementengebouw meer studenten wonen waar je eens kunt gaan buurten.
    En ja... de tijd gaat snel als je het naar je zin hebt. Leuk dat je ouders en Fiona in oktober komen en dat je dan ook nog wat vrije dagen hebt om met elkaar gezellige dingen te gaan doen. Voor je het weet staan ze voor je neus.

    Groetjes en het beste met alles,
    Janny Coster

  • 06 September 2012 - 21:46

    Lia:

    Zooo ik vind het echt knap hoor dat je zomaar infuus prikt zonder dat je er ooit iets over geleerd hebt,e cht top!!

  • 06 September 2012 - 22:23

    Zoes:

    Ik wil alleen even zeggen dat ik SUPER TROTS op jou ben! Kus!

  • 06 September 2012 - 22:23

    Papa En Mama:

    Jeetje!! Wat apart dat je zoveel alleen mag doen! Je lijkt wel een dokter joh. En dan nog een keer bij een operatie mogen kijken.....dat is een hele mooie kans! En heel interessant.
    Wel handig dat jullie nu een rooster hebben.
    Succes nog deze week, slaap lekker.
    Dikke kus

  • 07 September 2012 - 18:28

    Marjolein:

    Hey Ola!!!

    Hebben ze in Spanje iets van een BIG-registratie? Kennen ze de termen 'bevoegd' en 'bekwaam' ??? Haha! Wrs niet.....maar dat is wel in jou voordeel! Leuk dat je zoveel mag doen! Dat is immers toch waarvoor je stage loopt! Leuk dat je goed rooster hebt, lekker naar het strand! Hier zijn de dagen erg mooi, lekkere goede nazomer. De ochtenden beginnen koud en 's avonds koelt het snel af (je kent het wel: sta je voor je kledingkast 's morgens, niet weten wat je aanmoet. Laagje over laagje die je in de ochtend langzaamaan weer uitdoet tot je in een hempje eindigd met 3/4 broek en slippertjes in de tuin). En omdat ik late dienst hebt, gaat voor vertrek de lange broek weer aan, sokjes en gympen, shirtje voor over m'n hempje gaat mee voor als ik het op werk aankom. En in de loop van de avond gaat daar weer het vestje overheen en na het eind vd dienst jas een en naar huis. En morgen gaat zich dat herhalen! Zo ontdek je wat je allemaal nog in de kast hebt hangen!
    Fijn weekend alvast!!!!!
    Liefs van ons

  • 11 September 2012 - 22:10

    Jan En Anja Noordzij:

    Wat een super intersante stage hebben jullie zeg .Zou wel erg leuk zijn als je een van de operatie"s mee mag maken zeg geweldig gewoon suc6 meiden volgens mij leren jullie daar een hele hoop gr.Jan en Anja Noordzij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, l'Alfàs del Pi

Esmée

Actief sinds 17 Juni 2012
Verslag gelezen: 334
Totaal aantal bezoekers 30175

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2012 - 01 Februari 2013

Benidorm

Landen bezocht: