Eerste stagedag op Interne Geneeskunde - Reisverslag uit l'Alfàs del Pi, Spanje van Esmée Zelfde - WaarBenJij.nu Eerste stagedag op Interne Geneeskunde - Reisverslag uit l'Alfàs del Pi, Spanje van Esmée Zelfde - WaarBenJij.nu

Eerste stagedag op Interne Geneeskunde

Blijf op de hoogte en volg Esmée

01 September 2012 | Spanje, l'Alfàs del Pi

Gister geen tijd gehad om mijn blog bij te werken, dus doe ik het vandaag!

We begonnen de dag vroeg, na 2 maanden vakantie om kwart voor 7 je bed uit is toch redelijk wennen, maar ik was er snel uit. Om kwart over 7 samen Gertrude naar de bushalte gelopen. (Janine hoefde vandaag nog niet te beginnen, zij loopt stage in een ander ziekenhuis en begint maandag.) We hadden onderweg naar de bushalte gewoon een beetje fris, ookal was het 24 graden hoor! We kwamen precies om 8 uur aan in het Hospital Clinica Benidorm waar wij om 8 uur hadden afgesproken bij de receptie met Ramon (de hoofdbroeder). De receptioniste vertelde ons dat het ongeveer 10 minuutjes zou duren voordat Ramon zou komen, er gingen 10 minuten voorbij, 15 minuten voorbij, een half uur voorbij, drie kwartier voorbij toen we besloten om nog maar eens te vragen aan de receptioniste waar Ramon bleef, zij belde nogmaals maar ze kreeg geen gehoor.. Ik begon te denken dat dit dan echt de Spaanse mentaliteit zou zijn. De receptioniste besloot om de afdeling te gaan bellen wij stage gaan lopen en we zouden opgehaald worden, maar er kwam niet dus besloten we om naar de afdeling van Ramon te lopen. En ja hoor... Daar zat hij, gezellig te kletsen en vertelde ons dat we nog even moesten wachten.. En dus maar weer gewacht... Uiteindelijk werden we rond half 10 opgehaald door Ramon en konden we ons omgaan kleden.

Eenmaal op de afdeling was het erg wennen, maar ik vond het meteen al leuk. Er lopen 2 verpleegkundige rond (zij hebben 4 jaar aan de universiteit gestudeerd, een verschil met Nederland) en 3 verzorgende/helpende. De verpleegkundige op de afdeling zijn alleen bezig met de medische kant van het ziekenhuis, dus wassen, aankleden, verschonen etc. komt allemaal niet van pas, dat doen de verzorgende/helpende. En wat ben ik daar blij mee!! EINDELIJK de verpleegtechnische handelingen waar ik zo naar uit gekeken heb.

Ik liep samen met Tamara en Louis, Tamara kon redelijk engels, Louis totaal niet dus dat was soms qua communicatie erg lastig.

De dag begint met een rondje infusen checken, kijken of ze nog goed doorlopen en niet ontstoken zijn. Het is hier ook standaard om om de drie dagen een infuus te vervangen (dat is in nederland ook wel anders). En verder ben je heel de dag bezig met medicijnen, drains, wonden etc.

Ik viel halverwege het infuuscheckrondje in en na het zien van het verwijderen van een infuus voelde ik mij ineens niet zo heel erg prettig (ik had niet ontbeten en voor het laatst om 7 uur iets zoets gedronken en inmiddels was het al 10 uur geweest en nog steeds niets gegeten/gedronken). Ik ben gaan zitten, daarna tussen twee verpleegkundige naar een ander kamertje gebracht en toen naar een kamertje met een bed, halverwege de weg naar het kamertje met het bed ben ik op de grond gezakt en hebben ze mij opgetild en op het bed gelegd, ik weet er helemaal niets meer van, en vond het zo erg dat het gebeurde dat ik wel een paar keer ' I'am so sorry' heb gezegd, maar dit hoefde ik niet te zeggen. Na een vies sinasappelsapje kon ik er weer tegen aan heb ik er heel de dag geen last meer van gehad, maar ik vind het nog steeds zo raar dat ik een deel kwijt ben.. Lekkere eerste indruk heb ik achtergelaten haha! Dus mijn voornemen, gewoon ontbijten (tegen heug en meug...)!

De pauze is trouwens ook vreemd, rond een uur of half 12 kwart voor 12 kan je in het medicijnhok een broodje pakken, beleggen en staand opeten.. Niet mijn favortiete broodjes maar omdat ik natuurlijk nog niets gegeten had heb ik hem toch maar opgegeten!

Rond 3 uur was ik klaar en kon ik mij beneden weer gaan omkleden. In de kelder kwam ik Gertrude ook weer tegen en zijn we samen weer naar huis gegaan. Moe, met hoofdpijn maar voldaan stapte ik de bus in met 3 lekkere boterhammen met smeerworst, daar was ik aan toe haha! Een hele dag gebrekkig engels spreken en Spaans om je heen horen is heel erg vermoeiend!!

De Interne Geneeskunde is hier in Spanje heel breed. Het is van een gebroken enkel tot het verwijderen van de keel/neus amandelen. En leeftijden van 8 tot 78 jaar.

Eenmaal thuis lekker op de bank gezeten een filmpje gekeken samen met Gertrude. Janine was met de buren naar het strand.

Rond 6 uur lekker gegeten, zo'n stagedag vraagt toch om eten op de Nederlandse tijden. Een bordje met gebakken aardappeltjes, worteltjes met dopperwtjes en een stukje zalm. Gezond he? Janine nam de buurjongen mee en die heeft gezellig meegegeten. Na het eten kwamen de andere twee buurjongens nog even langs en zijn rond een uur of half 9 weer naar hun eigen appartement gegaan. Daarna heb ik nog even met m'n ouders, m'n en met Bennie geskypt. Skype is toch wel fijn, je hebt het idee dat je totaal niet verweg van elkaar bent.

Rond half 10 zijn we naar buren gegaan, een hoop Nederlandse studenten zaten daar al, en we hebben kennis met elkaar gemaakt. Iedereen doet een andere opleiding van verpleegkunde tot grafisch ontwerper. Het was erg gezellig! Een deel van de groep ging nog uit, maar een deel ook niet waaronder Gertrude en ik niet en de 2 buurjongens niet. Janine is wel meegegaan.
Het is vandaag een beetje frisjes (dat vinden Gertrude en ik althans). In de schaduw is het nu ongeveer 20 graden. Sinds de regenbui van afgelopen donderdag is het flink afgekoeld, wel lekker hoor voor in de avond, kan het huis een beetje afkoelen.

Nog geen idee wat we verder vandaag gaan doen, misschien strand, misschien ook niet.

Tot de volgende blog!

Liefs, Esmee.

  • 01 September 2012 - 11:52

    Papa En Mama:

    Ziet er mooi uit aan de buitenkant zeg! Wat een leuk verhaal weer. Gezellig zo met elkaar!
    Enne .... ontbijten is inderdaad wel een heel goed idee.
    Leuk dat je ook zoveel variatie op die afdeling hebt.
    Spaanse taal komt nog wel joh, als jullie weer Spaanse les krijgen.
    Dikke kus

  • 01 September 2012 - 17:33

    Janny Coster:

    Hoi Esmée,

    Je hebt direct kennis gemaakt de Spaanse mentaliteit als het om afspraken maken gaat. Als ze zeggen, ik ben er om 10 uur, moet je wel even vragen welke dag en of het de ochtend of de avond is (ha ha). Wat een belevenis op je eerste dag, weten ze tenminste met wie ze van doen hebben, vind je niet?

    Groetjes en geniet van je vrije weekend,
    Janny



  • 01 September 2012 - 18:10

    Zoes:

    Ola!

    Haha wat ben je toch een sukkelientje. Flauw vallen op je eerste dag. Ach, gelukkig was je in een ziekenhuis en wisten ze wat ze met je moesten doen ;) Nu kan je voortaan thuis ook een lekker glas vers geperste sinaasappelsap drinken op zondagochtend. Die is namelijk wél heel lekker!
    Er staat hier pizza op tafel dus we gaan eten.
    We bellen!

    Kus!

  • 02 September 2012 - 12:27

    Pieter Vink:

    Hey Esmee,

    leuk wat van je te lezen en prettige manier van schrijven, dat scheelt ook :) Gisteren een borrel wezen doen met Ben en hij raadde je blogs eens te gaan lezen!

    Groeten en veel succes toegewenst o.a. met het taaltje. Grtz Pieter

  • 02 September 2012 - 13:10

    Oma Willie:

    Lieve Esmée,

    We hebben elkaar net gesproken en gezien bij je vader en moeder thuis.. Je verhalen heb ik gelezen en je foto's gezien.
    Ziet er allemaal mooi uit. Ik denk als je terugkomt dat je 3-talig bent: Nedelands, Engels en Spaans!! Dat is altijd makkelijk. Ga zo door!!
    Groetjes van oma

  • 02 September 2012 - 16:36

    Pia:

    Wat leuk om je blog te lezen. Gisteren zijn je ouders bij ons geweest en hebben we ook al ceel van hun gehoord. Het is natuurlijk best vreemd allemaal maar denk dat het je allemaal best wel gaat lukken. En ja van je fouten (niet ontbijten b.v.) leer je wel.
    Nou succes en we blijven je volgen.
    Groetjes,
    Wout en Pia

  • 02 September 2012 - 16:36

    Pia:

    Wat leuk om je blog te lezen. Gisteren zijn je ouders bij ons geweest en hebben we ook al ceel van hun gehoord. Het is natuurlijk best vreemd allemaal maar denk dat het je allemaal best wel gaat lukken. En ja van je fouten (niet ontbijten b.v.) leer je wel.
    Nou succes en we blijven je volgen.
    Groetjes,
    Wout en Pia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, l'Alfàs del Pi

Esmée

Actief sinds 17 Juni 2012
Verslag gelezen: 362
Totaal aantal bezoekers 30179

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2012 - 01 Februari 2013

Benidorm

Landen bezocht: