Stage week 2 - Reisverslag uit l'Alfàs del Pi, Spanje van Esmée Zelfde - WaarBenJij.nu Stage week 2 - Reisverslag uit l'Alfàs del Pi, Spanje van Esmée Zelfde - WaarBenJij.nu

Stage week 2

Blijf op de hoogte en volg Esmée

11 September 2012 | Spanje, l'Alfàs del Pi

De tweede week in Hospital Clinica Benidorm is inmiddels alweer aangebroken. De dagen gaan aan de ene kant heel snel, aan de andere kant gaan ze ook weer langzaam..

Ik schrijf niet zo veel verslagen meer omdat de dagen redelijk op elkaar lijken.

De dag begint om 8 uur, omdat ik niet eerder op stage kan zijn door de bus, begin ongeveer een kwartier later! Het hoofd vind dit geen probleem.. Ze zijn niet zo moeilijk, het is Spanje hè?
En dan is het tijd rekken tot dat we aan de slag kunnen met prikken etc.

10-09-12
Gister in mijn eentje een infuus geprikt. De gene met wie ik mee liep vroeg of ik wilde dat hij mee ging of dat ik alleen ging, het maakte mij niet zoveel uit, hij kan weinig doen als hij er bij staat dus ging ik alleen! Deze meneer ligt in isolatie dus moest ik een heel pak aan, warm dat dat was. En omdat ik alleen mocht gaan prikken kreeg ik het nog warmer, en toen lukte het niet toen kreeg ik het nog warmer en warmer, zo warm dat ik ervan begon te trillen en dus niet nog een keer heb geprikt, omdat ik dan sowieso verkeerd zou zitten. Deze hele dag ging het infuus prikken lastig, zo'n dag heb je wel eens denk ik haha.

Na elf uur is erop de afdeling weinig te doen, medicijnen uitzetten, infuuszakken in orde maken en verwisselen en schrijven, schrijven schrijven. Na het uitzetten van de medicijnen, rond 12 uur, is er weinig voor mij te doen. Spaans schrijven, dat is nou net iets wat ik niet kan. Dus is het wachten tot de bel gaat, totdat een patiënt hulp nodig heeft, maar daar zitten dus meerdere collega's op te azen dat er soms 3 mensen van hun stoel afspringen om te gaan. Erg jammer..

11-09-12
Vandaag eigenlijk weer redelijk het zelfde als gister. Liep de eerste twee uur met een spaanse vrouw, zij sprak weinig engels en moest ik dus goed luisteren en nadenken zodra zij in het spaans tegen mij begon te praten. Ik begin het spaans, zodra ze langzaam praten, beter te begrijpen. Ze complimenteerde mij een paar keer. Erg fijn, dat geeft je dan echt zelfvertrouwen. Ik ben samen met haar en de uroloog nog naar een oatient geweest om de katheter te verwijderen. Deze man schreeuwde het uit van de pijn toen zijn oude katheter eruit werd gehaald, hij ademende ook niet meer totdat de dokter zei 'ademen, ademen' ik kreeg gewoon bijna kippenvel van het geschreeuw van die meneer! Daarna liep ik met een spaanse man mee, die wél goed engels kon. Van hem mocht ik in mijn eentje bij iemand bloedprikken, 'that's better' zei hij, ik had het nog nooit gedaan maar het is het zelfde principe als infuus prikken! Spannend, en ik zat meteen goed! wat was ik trots! En de gene met wie ik mee liep was ook hartstikke trots! Leuk leuk leuk.

Ook heb ik zelfstandig een ECG gemaakt, na 2 keer meekijken weet je ook hoe dat moet. Dit ging ook goed! En weer een complimentje, ik was weer trots. Het is heel fijn dat ze vertellen als je het goed doet.

Nederlandse patiënten kijken raar op als ik ineens Nederlands tegen ze praat. Maar ze vinden het wel fijn dat ze met mij Nederlands kunnen praten, omdat de Engelse taal in het ziekenhuis erg slecht is. Niet dat ik het goed in het Spaans kan vertalen (gewoon niet) maar ze voelen zich toch begrepen.

En de laatste twee uur van vandaag was het weer erg rustig, saai.. Boekjes lezen, in het Spaans. Hopen dat de bel gaat en een beetje eten. Ik hoop dat dat nog gaat veranderen.

Dit was het wel weer voor nu!

Liefs,
Esmée xxx

  • 11 September 2012 - 21:03

    Paps En Mams:

    Hola!
    Tja, als je eenmaal je ritme te pakken hebt dan verlopen de dagen een beetje hetzelfde.
    Wel vreemd dat het 's middags zo rustig is. Wat doen ze in Nederland dan? Misschien ook wel rapporten bijwerken, maar dat is voor jou nu natuurlijk lastig. Kan je in deze uren niets voor school doen? Of misschien hebben zij wel een opdracht ofzo.
    Nou ja, beetje uitrusten, voetjes masseren en wat eten, maar ik kan me voorstellen dat die uren dan langer duren dan de uren dat je het druk hebt.
    Werkse weer morgen!
    dikke kus

  • 11 September 2012 - 21:28

    Lia:

    Jammer dat de middagen zo rustig zijn, want verder leer je daar wel echt heel veel!
    Ik denk dat de Nederlandse patienten wel blij zijn om eens even lekker in de eigen taal te kunnen kletsen :)

  • 11 September 2012 - 21:30

    Nellie Vlietstra:

    Ha die Esmee,

    Je begint al een goede Spaanse verpleegkundige te worden. Je zal het zweet wel op je rug hebben gevoeld toen het infuus niet lukte, maar dat hoort erbij moet je maar denken!
    Je hebt het nu nog niet zo druk, maar als al die Hollandse overwinteraars komen....Maak dan je borst maar nat!

    liefs Nelie en Johan

  • 11 September 2012 - 21:30

    Nellie Vlietstra:

    Ha die Esmee,

    Je begint al een goede Spaanse verpleegkundige te worden. Je zal het zweet wel op je rug hebben gevoeld toen het infuus niet lukte, maar dat hoort erbij moet je maar denken!
    Je hebt het nu nog niet zo druk, maar als al die Hollandse overwinteraars komen....Maak dan je borst maar nat!

    liefs Nelie en Johan

  • 11 September 2012 - 21:32

    Nellie Vlietstra:

    Per ongeluk dubbel geklikt!

  • 12 September 2012 - 21:54

    Oma Van 't Zelfde:

    Hoi Esmée,

    Fijn, dat je werk in het ziekenhuis goed gaat en dat je veel complimentjes krijgt.
    Ook goed dat je zoveel verschillende handelingen mag doen bij de patienten.
    Knap van je hoor.

    Nog even en je schrijft je verslagen in het spaans (moet oma op spaanse les).

    Ik wil je wel een keer zien en spreken op de computer of ipad en hoop je dan ook binnenkort een keer te zien bij papa en mama.

    Kusjes van Oma.

  • 12 September 2012 - 22:36

    Marjolein:

    Leuk dat je zoveel zelf mag! Tjsa, die middagen....die duren dan wel lang! Maar je bent wel met Spaans bezig, da's dan wel weer goed, want dat hoef je dan thuis niet meer te doen, en kun je lekker in de zon gaan zitten. Zijn er veel Nederlandse patienten?? En ben je al een Benidorm Basterd tegengekomen??
    Ik heb nu late dienst, wachten op de nachtdienst, overdragen en naar huis, slapen. Ben gesloopt!
    xx

  • 16 September 2012 - 22:41

    Marianne Nugteren:

    Hoi meis, eerst eens ,eindelijk, je verhalen lezen. wat een avonturen hé! Hier in Ned. zit je vast aan 30000 protocollen en regeltjes! Wij zijn nu vakantie aan het vieren. ik zwaai di-mo wel even als we langs vliegen...nog een beetje nazomeren in Rome. groetjes van Marianne(+ de rest van de fam) xx

  • 26 Oktober 2012 - 18:26

    Melissa:

    hoi Esmee.
    ik ga in februari ook stage lopen in benidorm bij het ziekenhuis. en ik had een paar vraagjes en hoopte dat jij mij daar wat antwoorden op kon geven
    spreken ze alleen maar spaans in het ziekenhuis of ook nog een beetje engels/ nederlands?
    wat zijn je taken in het ziekenhuis?
    moet je zelf woonruimte zoeken of krijg je die van het ziekenhuis?
    hoop dat je mij hier antwoordt op kan geven.
    je mag me mailen
    esbonita@hotmail.com
    groetjes,
    Melissa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, l'Alfàs del Pi

Esmée

Actief sinds 17 Juni 2012
Verslag gelezen: 526
Totaal aantal bezoekers 30164

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2012 - 01 Februari 2013

Benidorm

Landen bezocht: