Ander halve week op de urgencias! - Reisverslag uit l'Alfàs del Pi, Spanje van Esmée Zelfde - WaarBenJij.nu Ander halve week op de urgencias! - Reisverslag uit l'Alfàs del Pi, Spanje van Esmée Zelfde - WaarBenJij.nu

Ander halve week op de urgencias!

Blijf op de hoogte en volg Esmée

03 December 2012 | Spanje, l'Alfàs del Pi

De eerste week op de urgencias!

Vorige week dinsdag 14 november begon ik voor het eerst op de urgencias (eerste hulp). Door stakingen die er op deze dag waren reden de bussen anders en kwam ik helaas te laat. Gelukkig zijn ze in het ziekenhuis daar niet zo moeilijk mee, maar ik vond het toch vervelend! Ik kan namelijk zelf niet tegen mensen die te laat komen laat staan als ik dan te laat kom!!

Ik werkte samen met Fatima, ze gaf me een kleine rondleiding door de eerste hulp. De urgencias heeft 5 boxen, er zijn 4 boxen waar in elke box 1 patiënt kan en in box nummer 5 kunnen 2 patiënten. Box nummer 1 is de 'spoedgevallen' box. Hier komen de patienten die met echte spoed binnen worden gebracht. De urgencias in het ziekenhuis is niet zoals je verwacht van een spoed eisende hulp. Er komen namelijk weinig echte spoedgevallen binnen en mensen met klachten zoals hoofdpijn en kleine wondjes.

Vanaf 9 uur kwamen er patienten binnen. Tussen 8 en 10 is het 'wonden inloop spreekuur'. Mensen die geopereerd zijn of om de 1 of andere reden een wond hebben die behandeld moet worden kunnen rond deze tijd op de urgencias langs komen. Tot 11 uur kwamen er patienten met wonden. Grote wonden, kleine wonden, ik heb ze allemaal gezien! Sommige nog viezer dan de andere... Verder gebeurde er op de eerste dag niet zo veel.

Het was een kort weekje, namelijk maar 3 dagen. Maar in die drie dagen heb ik al wel een aantal dingen zelfstandig mogen doen.

Twee weken geleden ben ik met Gertrude op een zondag naar alicante geweest. We gingen Janine naar het vliegveld brengen omdat ze voor een weekje naar huis ging. Gertrude en ik dachten er een leuk dagje in alicante van te maken maar alle winkels waren dicht. Het enige wat open was waren een paar kleine souvenirs kraampjes aan de boulevard. We hebben weinig van de stad gezien dus dat moeten we nog maar eens over doen. Wel zijn we in een schip geweest, het zag er van buiten erg mooi uit maar van binnen was er werkelijk niks aan.. Een flop haha!

Toen brak er weer een nieuwe werkweek aan van 5 dagen! Het valt mij op dat er heel veel Nederlanders in Benidorm zijn, een hoop Benidorm Bastards. En van sommige mensen denk ik, waarom kom je op zo'n leeftijd nog helemaal hierheen, dan mankeren ze al iets voor dat ze uit Nederland vertrekken en dan tóch hierheen komen. Veel Nederlandse patienten hebben klachten aan het hart, dat is iets wat me héél erg opvalt!!

Vorige week was er een man op de spoedeisendehulp die was door gestuurd vanuit een ander ziekenhuis, het Levante, onze concurrent. De dokters daar hadden hem verteld dat hij met spoed geopereerd moest worden. De Nederlandse man vertelde mij hoe hij erachter was gekomen dat hij geopereerd moest worden, een vreemd verhaal. Hij moest voor keuring voor zijn rijbewijs en er werd bloed afgenomen, in het bloed was te zien dat er het een en ander niet klopte, na verder onderzoek in het Levante kwamen ze er achter dat hij een tumor had in zijn buik. Hij had hier nog nooit last van gehad, hij geloofde zelf ook eigenlijk niet dat hij die tumor echt had. Omdat er een groot risico was dat hij een aneurysma had, een vergrootte slagader werd er een hartscan bij hem gemaakt. Als hij een aneurysma zou hebben zou dat gevaarlijk worden tijdens zijn operatie omdat het te opereren gebied er vlakbij zou liggen. De hartscan was erg interessant om te zien. De dokter vertelde dat zijn hart iets vergroot was en dat dat kwam door een jaren lange te hoge bloeddruk. Dit was geen probleem voor de operatie. Ook zei de dokter dat 1 op de 5 mensen een infarct of hartfalen krijgt tijdens de slaap en hier merk je dan dus niks van! Daar schrok ik van, ik wist niet dat dat zo erg was.

Ook was er een mevrouw met een gebroken pols, deze moest gezet worden. Ik mocht van de dokter helpen met het recht zetten, best leuk om te doen maar wel erg zwaar! Met al je gewicht aan 1 kant haar arm trekken.. Daarna had ik pijn aan mijn eigen pols (die ik afgelopen februari gebroken heb).

Ik zie een hoop en vind het super leuk. Ik moet eigenlijk maar een boekje bij gaan houden met wat ik allemaal heb gezien want het is soms zoveel!

De laatste twee weken heb ik elke week 5 dagen gewerkt, dat is wel veel hoor. Aan het eind van de week merk je dat je echt toe bent aan weekend. Deze week lekker 3 dagen werken en 4 dagen weekend, heerlijk! Ik ga er van genieten.

Vorige week een grote doos met sinterklaascadeautjes gekregen echt super leuk! De foto zet ik bij dit verslag. Ook heb ik kruidnoten, chocolade en schuimpjes gekregen, jummie! De kruidnoten zijn inmiddels al op haha! Ik heb ze vandaag uitgedeeld op m'n stage, ze vonden ze heerlijk! 1 collega kon het en zei 'Hee pepernoten'!

Inmiddels zit ik hier alweer 3 maanden en heb ik nog 2 maanden te gaan. Wat zijn de afgelopen 3 maanden voorbij gevolgen. Over 2 en een halve week zie ik mijn ouders en lieve zoes weer, daar ben ik wel weer aan toe.

Misschien niet zo'n lang verhaal als dat jullie van mij gewend zijn maar ik moet het allemaal maar bij gaan houden, het is soms erg veel wat ik zie en wat er gebeurd.

De foto's volgen nog!

Liefs
Esmee

  • 03 December 2012 - 22:53

    Joey :

    Leuk verhaaltje weer Esmée!

  • 04 December 2012 - 06:54

    Zoes:

    Jaa we komen al weer bijna! Wat gaat het snel he?! (Gelukkig maar). Kus! X

  • 04 December 2012 - 10:20

    Mama En Papa:

    Hola!
    Je maakt heel wat meer mee op de urgencias dan op de afdeling. Ook heel veel afwisseling.
    Het is inderdaad handig om een 'dagboek' bij te houden, want er gebeurt zoveel!
    Nog 18 nachtjes en dan zien we elkaar weer. Ik denk dat deze laatste 2 maandern erg hard zullen gaan.
    Dikke kus!

  • 04 December 2012 - 12:41

    Monique Muler:

    He Esmee super leuk verhaal geniet er nog maar even van voor je het weet ben je weer terug.

  • 04 December 2012 - 19:47

    Nellie Vlietstra:

    Mooie verhalen van de Spaanse SEH! Hoe is het nu met die man afgelopen?
    Fijn dat jet ook op die afdeling goed naar je zin hebt.
    liefs, Nellie

  • 05 December 2012 - 21:57

    Anja Noordzij:

    Hola, Esmee wat is het weer leuk om jou verhaal te lezen. Je zal er zeker geen spijt van krijgen dat je in Spanje stagen heb gelopen want volgens mij is het een HELE LEERZAME stage geweest Suc6 verder de komende 2 maande tot gauw groetjes Jan en Anja

  • 06 December 2012 - 22:22

    Ingeborg:

    Spannend... SEH! Ik moet dat altijd denken aan die trauma-series op tv!
    Fijn dat alles goed met je gaat. De tijd gaat idd snel!

    Hoe is het weer in Spanje? Wij zitten nu te wachten om sneeuw... Brr.... Komende nacht en morgenochtend wordt 10 tot 20 cm sneeuw verwacht! Ik zie het niet zo zitten om met Karlijn en Lieke op de fiet naar school te gaan, dus hopelijk kunnen we morgen met de slee!
    De winterdekbedden liggen in ieder geval weer op de bedden!

    Lekker vooruitzicht dat je ouders en zus komen. Gezellig hoor!

    Dikke knuffel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, l'Alfàs del Pi

Esmée

Actief sinds 17 Juni 2012
Verslag gelezen: 375
Totaal aantal bezoekers 30183

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2012 - 01 Februari 2013

Benidorm

Landen bezocht: