Bijna op de helft! - Reisverslag uit l'Alfàs del Pi, Spanje van Esmée Zelfde - WaarBenJij.nu Bijna op de helft! - Reisverslag uit l'Alfàs del Pi, Spanje van Esmée Zelfde - WaarBenJij.nu

Bijna op de helft!

Blijf op de hoogte en volg Esmée

01 November 2012 | Spanje, l'Alfàs del Pi

Het is inmiddels weer even geleden dat ik een reisverslag heb geschreven. Dus het wordt wel weer tijd!

De tijd vliegt hier voorbij als ik bedenk dat ik hier nu alweer bijna op de helft zit van m'n stage. Over twee weken ga ik van afdeling veranderen en ga ik naar de eerste hulp. Ben erg benieuwd hoe het er daar aan toe gaat. Zal weer heel anders zijn dan de afdeling interne geneeskunde waar ik nu zit.

Op de afdeling word ik steeds zelfstandiger, mag al een hoop alleen doen. Ook te infuus prikken gaat steeds beter, geeft echt een gaaf gevoel als het prikken lukt. Bloedprikken doe ik ook, ook het bloedgas (hier gasometria genoemd) prikken doe ik zelfstandig, dit is een prikje in de slagader in de pols. Is soms best moeilijk prikken omdat je het op gevoel moet doen, je ziet die ader niet altijd zitten. In Nederland zal je als verpleegkundige deze handeling nooit verrichten.


Twee weken geleden heersde er een buikgriep virus in het ziekenhuis. Helaas heb ik daar gezellig aan meegedaan. Gelukkig duurde het maar een dag! Ik heb mijn antistoffen wel gelijk weer aangemaakt.

Twee weken geleden mocht ik weer kijken bij de hartcatherisatie. Om half tien werd ik gevraagd om te komen kijken, dat wilde ik natuurlijk wel! Ik heb bij drie patienten een hartcatherisatie gezien en ik mocht ook helpen. Ik mocht contrastvloeistof toedienen, spulletjes aangeven en ik mocht helpen bij het klaar maken van de steriele tafel. Bij het uitpakken van een steriel bakje, liet ik het bakje op de grond vallen, helaas! Het was geen probleem vertelde mijn collega 'it happends al the time', en toch voelde ik me stom hoor! Rond 1 uur was ik weer terug op de afdeling Interne geneeskunde. Ik voelde me een echt zustertje toen ik op de hartcatherisatie bezig was haha!
Ik heb vorige week voor het eerst een eenmalige urine katheter ingebracht bij een vrouw en later een tijdelijke urine katheter. Best spannend om te doen maar mijn supervisor (hoofd van de afdeling) zei dat ik het heel goed had gedaan, erg leuk om te horen!

Vorige week had ik samen met een Nederlandse collega afgesproken om Nederlandse producten mee te nemen naar te werk. Ik had heerlijke appelflappen gemaakt en deze vielen erg in de smaak! Ook hadden we stroopwafels, ontbijtkoek, leverworst, speculaas en toastjes met filet american. Ze vonden het erg lekker! Leuk om te zien dat ze sommige dingen niet kennen terwijl ze voor ons normaal zijn.

Vorige week donderdag kwamen Janine haar moeder en haar tante tot maandag en vorige week vrijdag komen Gertrude haar ouders tot a.s zaterdag.

Afgelopen zaterdag ben ik met Janine haar moeder en tante naar Altea en Calpe geweest. Wat is Altea een mooi dorpje. We zijn de berg opgelopen naar een bekend kerkje, Virgen del Consuelo. De kerk was erg indrukwekkend en het uitzicht dat erbij hoorde was ook erg mooi, je keek zo over Albir en Benidorm heen. Calpe was niet zoveel bijzonders. We zijn er met de tram heen gegaan, die rit was wel erg mooi (en hoog!!) langs de kust. Aangekomen in Calpe zijn we met de bus naar het centrum gegaan. De bekende berg die je vanaf hier al kan zien hebben we van dichtbij bekeken, best apart maar ik vond het niet heel bijzonder. We zijn de haven van Calpe nog ingelopen, mooie boten gespot! En daarna hebben we een toeristen treintje voor €4 gepakt. Dat was enorm zonde van het geld want de bus vanaf de tram voor €1,20 reed namelijk bijna precies het zelfde rondje haha! Nee, Calpe is niet voor herhaling vatbaar.

Afgelopen zondag hebben we met z'n allen hier in ons appartement gegeten, Janine haar moeder en tante en Gertrude haar ouders. We hadden pasta salade gemaakt (veel te veel, daar konden we bijna de hele week mee doen), patatjes en loempia's gebakken, empanadas van de bakker gekocht en drie verschillende soorten stokbrood. Het was erg lekker en erg gezellig! Zeker voor herhaling vatbaar met de kerst!

En toen was het maandag en begon onze werkweek, van wel drie dagen, weer.

Ik heb al langere tijd last van een zere grote teen en dinsdag ben ik voor mijn zere teen naar een collega gegaan, hij is ontstoken en mijn supervisor heeft er even naar gekeken. Ze wilde he wel open snijden, dus kwam al met een soort mesje aan, maar heeft het toch niet gedaan, ze zei dat ik beter naar de urgencias kon gaan dus dat mocht ik meteen doen. Daar heeft de dokter naar mijn teen gekeken en hebben ze het schoongemaakt met een spuitje en een naaldje met betadine en daarna een gif gele kleur creme erop gedaan en verbonden. dit moest ik twee dagen laten zitten en morgen moet ik terug komen. als het niet beter is gaan ze het open maken, brr! Maar dan ben ik wel van de pijn af!

Gisteravond heb ik Halloween gevierd. Totaal niks voor mij maar ik had het een collega beloofd om te komen. Natuurlijk ging ik verkleed, als ik ga moet ik het goed doen ook natuurlijk. Dus ik had een 'eng' sneeuwwitje pak gekocht. Savonds heb ik me samen met drie andere meiden omgekleed en geschminkt! Dat was erg leuk om te doen. Rond 12 uur gingen we naar Benidorm, de Engelse wijk, daar zou 'het' feest zijn. Eerlijk gezegd kon ik het feest niet vinden, het was erg rustig. Maar wel gezellig met m'n collega en de andere meiden. Rond kwart over 2 heb ik de taxi weer terug naar huis gepakt, ik vond het wel weer welletjes. Maar ik kan wel zeggen dat ik er ben geweest haha!

Het is vandaag een feestdag 'Allerheiligen' noemen ze het. Dat betekent dat de Spanjaarden de overleden familie en vrienden gaan herdenken en naar het graf gaan om een bloemetje neer te leggen. Het was daardoor vanmorgen erg druk op straat, iedereen ging naar de 'cementario', dat is Spaans voor begraafplaats.

Morgen ga ik lekker winkelen in Benidorm! Heb ik echt heel veel zin in. En wat ik verder het weekend ga doen weet ik nog niet. In ieder geval lekker uitslapen, hihi!

Bedankt voor alle leuke kaarten die ik krijg! Ik probeer iedereen een kaartje terug te sturen, alleen duurt het soms erg lang voor een kaartje aankomt in Nederland! Spaanse mentaliteit denk ik ;-)!

Heerlijk, dit reisverslag geschreven op het balkon in het zonnetje, het is denk ik net boven de 20 graden. Toch raar hoor, zulk mooi weer in November, heb niet het gevoel dat het bijna kerst is (ookal duurt dat nog ander halve maand).

Heel veel liefs
Esmee

  • 01 November 2012 - 16:59

    Sophie Pinchetti:

    Hoi Esmée

    Wat is het toch altijd leuk om je verslagen te lezen.
    Het geeft mij een gevoel of ik er een klein beetje bij ben.
    Wat gaat de tijd snel, al bijna op de helft. Leuk om weer naar een andere afdeling te gaan, ik hoop dat je het in Ned. straks nog leuk vindt om weer bij ons in het zh te werken. Zoveel zelfstandigheid, geweldig hoor.
    Geniet nog van je tijd daar en ik kijk uit naar het volgende verslag.
    Maandag komt je moeder gezellig een bakkie doen.

    Heel veel plezier en succes op de eerste hulp
    Groetjes Sophie

  • 01 November 2012 - 18:22

    Ome Joop:

    Hoi Esmée

    Kreeg je emailtje binnen (op mijn werk) dat er weer een berichtje op internet van je staat.
    Voor het naar huis gaan nog even gelezen en uitgeprint voor oma (met de foto's). Zal ze weer leuk vinden.

    Gisteren was op de ned. tv een live nier-transplantatie te zien. We moesten gelijk aan jou denken. Echt iets voor Esmée zei oma. (We hebben af toe wel even gezapped).

    Leuk dat je van afdeling switched. Weer iets heel anders de afdeling "urgencias" oid.
    Sterkte met je teen.

    Volgens mij ben je straks in nederland een hoofd-verpleegkundige als ik lees wat je allemaal al kan en doet.

    Hoop dat je nog even van de spaanse zon kan genieten.

    Groeten van ome Joop.




  • 01 November 2012 - 18:32

    Lia:

    Calpe was idd niet zo denderend, maar het was wel een gezellig daagje ;)
    Altea maakt de hele dag goed haha!
    En ook het etentje bij jullie thuis was zeer geslaagd.

    Strekte met je teen :)

  • 01 November 2012 - 20:08

    Pa En Ma:

    Lieve Esmée,

    Wat een leuk verhaal weer! We hebben nu wel hoge verwachtingen hoor voor het eten met de kerst

  • 01 November 2012 - 20:12

    Pa En Ma:

    Lieve Esmée,

    Wat een leuk verhaal weer!
    We hebben nu wel hoge verwachtingen hoor voor het eten met de kerst :-)
    Wel mooie foto's van Calpe!
    Zal best wel weer even vreemd zijn straks op een andere afdeling.
    Succes nog deze week op IG!

    Dikke kus!
    XXX

    eerst berichtje vanaf m'n nieuwe Iphone :-( Je ziet dat ik nog moet wennen.

  • 01 November 2012 - 20:39

    Zoes:

    Lieve zus,

    Eindelijk weer een verslag, ook al wist ik (bijna) alles al ;)
    Je zag er echt super uit met Haloween! Je bent een knapperd! Ik ga nu ook proberen om elke week een BLOND kaart te sturen. Heb er nog 3 klaar liggen en heb er nog 2 gezien in een winkel die ik nog kan kopen. Daarna wordt het lastig om er nog 1 uit te zoeken. dan worden het namelijk allemaal verjaardags-. zwangerschaps-, opa-, oma-, kaarten. Het zijn leuke kaarten he?! Je zit nu te Skypen met papa en mama. Schiet eens op, we willen Expeditie Robinson kijken ;). Grapje!

    Kus!

  • 01 November 2012 - 22:35

    Wilvanbrugge:

    hoi Esmee,

    het is schitterend om al je belevenissen te volgen.
    ik vertel aan iedereen die het wil horen dat ik zo'n knappe achternicht heb.

    vanmorgen kwam ik erachter dat ik met de oma van Gertrude gewerkt heb,
    dat is natuurlijk alweer jaren geleden bij de fa.Plaisier aan de Lagendijk.
    die heb ik vanmorgen ontmoet toen we met oud collega's bij elkaar op de koffie waren.

    nog bedankt voor je kaart, maandag viel die op de mat.

    sterkte met je grote teen gelukkig heb je nog negen gezonde tenen over.

    Liefs tante Wil.

  • 02 November 2012 - 16:38

    Nellie Vlietstra:

    Ha Esmee,

    Eindelijk weer eens een verslag. Leuk om te lezen. Met kerst dus pastasalade eten? Makkie, ben je snel klaar.
    Mooie foto`s trouwens, echt van die vakantiefoto`s!

    Je kan wel doorleren voor OK assistente als ik dat zo lees. Je mag al zoveel doen.

    Hoop dat het met je teen snel weer beter zal gaan, je zal geen koude voet hebben met die sok aan....

    liefs Nellie en Johan

  • 02 November 2012 - 16:38

    Nellie Vlietstra:

    Ha Esmee,

    Eindelijk weer eens een verslag. Leuk om te lezen. Met kerst dus pastasalade eten? Makkie, ben je snel klaar.
    Mooie foto`s trouwens, echt van die vakantiefoto`s!

    Je kan wel doorleren voor OK assistente als ik dat zo lees. Je mag al zoveel doen.

    Hoop dat het met je teen snel weer beter zal gaan, je zal geen koude voet hebben met die sok aan....

    liefs Nellie en Johan

  • 02 November 2012 - 16:39

    Nellie Vlietstra:

    Ik heb per ongeluk dubbel geklikt, dus 2x hetzelfde verhaal.....!

  • 02 November 2012 - 19:57

    Marjolein:

    PS: hoe is het met je teen afgelopen??????.....zit 'ie er nog aan?

  • 03 November 2012 - 20:14

    Ingeborg:

    Hoi Esmee,

    Ik zat al met smart te wachten op een reisverslag! Bijne alke dag keek in in jouw blog, maar er kwam maar niets....

    Bedankt voor je mooie kaart! Karlijn had de kaart bij mijn ouders ook gezien en vroeg: 'Mama, waarom staat Esmee met haar blote buik op deze kaart?' Ik moest wel even lachen...

    Fijn om te lezen dat alles goed met je gaat! Hoe gaat het met je teen?? Hopelijk wordt het beter; snijden is zeker niet fijn...?

    Wat heerlijk dat het bij jou nog lekker warm is... Ik zit nu te typen met een warm vest aan en de CV-ketel brand heerlijk! Ook de nachten zijn koud; mijn slaapsokken doen goed hun werk!

    Gaaf dat je zoveel handelingen (al) mag uitvoeren, zelf sommige die in Nederland niet voorkomen. Je krijgt op deze manier een boel 'bagage'.

    Er ligt inmiddels weer een kaartje voor je klaar; ik zal hem deze week jouw kant opsturen.

    Tot snel!

  • 03 November 2012 - 20:15

    Ingeborg:

    Mooie foto's trouwens!!

  • 04 November 2012 - 19:47

    Wout En Pia:

    Hoi Esmee,

    Wat een leuk verslag weer. Zo blijven we een beetje op de hoogte van je verblijf in Benidorm.
    Wel weer spannend dat je straks naar een andere afdeling gaat.
    Succes verder en hopelijk is je zere teen snel weer beter

    Groetjes van Wout en Pia

  • 08 November 2012 - 13:06

    Jannie En Gerrit:

    Hoi Esmée,
    Leuk om weer wat van je te lezen!
    Komend weekend gaan we naar Ridderkerk en HI-Ambacht voor de verjaardag van Nellie en Fiona.
    Volgende week zaterdag komt Sinterklaas aan in Nederland. Ga je hem nog uitzwaaien als hij uit Spanje vertrekt? :-)
    Veel succes maar weer met alles en groetjes van ons,
    Jannie en Gerrit

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, l'Alfàs del Pi

Esmée

Actief sinds 17 Juni 2012
Verslag gelezen: 1203
Totaal aantal bezoekers 30151

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2012 - 01 Februari 2013

Benidorm

Landen bezocht: